Taustaa
Euroopan unionin tuomioistuin (EUT) on perinteisesti käsitellyt kaikki EU-oikeuden tulkintaan ja sen säädösten pätevyyteen liittyvät ennakkoratkaisupyynnöt. Asetuksella 2024/2019[1] perussäännön muuttamisesta osa ennakkoratkaisupyyntöjen käsittelystä on siirretty 1.10 alkaen unionin yleiselle tuomioistuimelle. Tällaisia asioita ovat arvonlisävero, valmisteverotus ja tulliasiat. Muutoksella pyritään parantamaan EU:n tuomioistuinjärjestelmän tehokkuutta ja oikeusvarmuutta ja se on osa laajempaa tuomioistuimen uudistusprosessia. Muutos sisältää myös valituslupajärjestelmän laajentamisen 1.9.2024 alkaen.
Ennakkoratkaisuvallan osittainen siirto unionin tuomioistuimelta unionin yleiselle tuomioistuimelle on jatkoa Euroopan unionin tuomioistuinrakenteen uudistukselle, ja se koskee 1. lokakuuta 2024 alkaen esitettäviä ennakkoratkaisukysymyksiä.
Muutos merkitsee erityisesti 1.10.2024 alkaen sovellettavaa ennakkoratkaisuvallan osittaista siirtoa unionin tuomioistuimelta unionin yleiselle tuomioistuimelle muun muassa arvonlisäveroa, valmisteverotusta ja tullilainsäädäntöä koskevissa kysymyksissä.
Uudistuksen tarkoituksena on keventää unionin tuomioistuimen työmäärää ennakkoratkaisumenettelyissä ja mahdollistaa se, että unionin tuomioistuin pystyy edelleen täyttämään kohtuullisessa ajassa tehtävänsä huolehtia siitä, että perussopimusten tulkinnassa ja soveltamisessa noudatetaan lakia. Vuonna 2001 Nizzan sopimuksen laatijoiden tarkoituksena oli tehdä mahdolliseksi unionin yleisen tuomioistuimen osallistuminen tiettyjen ennakkoratkaisupyyntöjen käsittelyyn, mutta perussääntöä ei ole sen jälkeen mukautettu. Oikeudenkäyntiasiat ovat lisääntyneet merkittävästi viiden viimeisen vuoden aikana. Tämän kehityksen ohella myös erityisesti perustuslaillisia kysymyksiä koskevista tai perusoikeuksiin liittyvistä asioista on tullut entistä monitahoisempia ja arkaluonteisempia. Uudistus antaa unionin tuomioistuimelle edellytykset keskittyä tehtäväänsä unionin oikeuden yhtenäisyyden ja johdonmukaisuuden turvaajana ja lujittajana. Unionin yleinen tuomioistuin kykenee puolestaan vastaanottamaan lisääntyvän työmäärän käsittelemällä sille siirrettävät ennakkoratkaisukysymykset siten, että kansallisille tuomioistuimille ja menettelyjen osapuolille tarjotaan samat takeet kuin unionin tuomioistuimessa.
Uudistukseen sisältyy kolme keskeistä osaa:
Ennakkoratkaisuvallan osittainen siirto unionin yleiselle tuomioistuimelle
Uudistuksen ensimmäisessä osassa toimivaltaa ennakkoratkaisupyyntöjen ratkaisemiseen siirretään unionin tuomioistuimelta unionin yleiselle tuomioistuimelle, jossa on kaksi tuomaria jäsenvaltiota kohti. Oikeusvarmuuden vuoksi siirto koskee vain kuuteen aihepiiriin kuuluvia asioita, jotka ovat selkeästi rajattuja ja riittävästi erotettavissa muista asioista ja joissa muodostunut unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö on merkittävä (perussäännön muutosasetuksen johdanto-osan kuudes perustelukappale). Unionin yleiselle tuomioistuimelle annetaan siten toimivalta ratkaista ennakkoratkaisupyynnöt, jotka koskevat yksinomaan yhtä tai useampaa seuraavista erityisasioista:
Muutoksen taustalla on ajatus, että näissä asioissa tulee vain harvoin esiin periaatekysymyksiä, jotka voivat vaikuttaa unionin oikeuden yhtenäisyyteen tai johdonmukaisuuteen. Kyseisissä asiaryhmissä on jo runsaasti unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä, joten unionin yleinen tuomioistuin voi tukeutua viime aikoina annettuihin tuomioihin. Nämä asiat muodostavat noin 20 prosenttia unionin tuomioistuimen käsiteltäviksi saatetuista ennakkoratkaisupyynnöistä, joten asiaryhmien siirrolla uskotaan olevan merkittävä vaikutus unionin tuomioistuimen työmäärän keventymisessä. Unionin tuomioistuin kykenee siten jatkossa keskittymään entistä paremmin tehtäviinsä unionin perustuslakituomioistuimena ja ylimpänä tuomioistuimena.
Unionin tuomioistuimella säilyy toimivalta ratkaista ennakkoratkaisupyynnöt, jotka liittyvät edellä mainittuihin erityisasioihin mutta koskevat samalla muitakin asioita. Unionin tuomioistuimen toimivalta säilyy myös ennakkoratkaisupyynnöissä, joihin liittyy – vaikka ne koskevat yhtä tai useampaa yleiselle tuomioistuimelle siirrettyä erityisasiaa –
1) primaarioikeuden ja myös Euroopan unionin perusoikeuskirjan,
2) kansainvälisen julkisoikeuden tai
3) unionin oikeuden yleisten periaatteiden tulkintaa koskevia itsenäisiä kysymyksiä.
Lisäksi unionin yleinen tuomioistuin voi siirtää unionin tuomioistuimen ratkaistavaksi asian, joka kuuluu unionin yleisen tuomioistuimen toimivaltaan mutta jonka edellyttämä periaatepäätös voi vaikuttaa unionin oikeuden yhtenäisyyteen tai johdonmukaisuuteen.
Oikeusvarmuuden ja asian käsittelyn joutuisuuden vuoksi kaikki ennakkoratkaisupyynnöt on pantava vireille unionin tuomioistuimessa, joka ratkaisee työjärjestyksessään määrättyjen menettelytapojen mukaisesti, koskeeko pyyntö yksinomaan yhtä tai useampaa perussäännössä määrättyä erityisasiaa ja onko se tämän vuoksi siirrettävä unionin yleiselle tuomioistuimelle. Siten arvonlisäveroa, valmisteveroa ja tullilainsäädäntöä koskevat ennakkoratkaisupyynnöt lähetetään edelleen unionin tuomioistuimeen. Oikeusvarmuuden ja avoimuuden vuoksi unionin tuomioistuin tai unionin yleinen tuomioistuin esittää ennakkoratkaisussaan perustelut sille, miksi se on toimivaltainen ratkaisemaan ennakkoratkaisukysymyksen.
Ennakkoratkaisuprosessien läpinäkyvyyden ja avoimuuden lisääminen
Kaikki ennakkoratkaisupyynnöt annetaan jo nykyisin tiedoksi kaikille jäsenvaltioille ja komissiolle. Jatkossa ennakkoratkaisupyynnöt annetaan tiedoksi myös Euroopan parlamentille, neuvostolle ja Euroopan keskuspankille, jotta nämä voivat arvioida, koskevatko esitetyt kysymykset niiden erityisiä intressejä ja haluavatko ne sen vuoksi käyttää oikeuttaan jättää kirjelmiä tai kirjallisia huomautuksia.
Lisäksi ennakkoratkaisuasioissa osapuolten jättämät kirjelmät tai kirjalliset huomautukset julkaistaan jatkossa unionin tuomioistuimen internetsivustolla kohtuullisen ajan kuluessa asian käsittelyn päättymisestä, paitsi jos kyseinen osapuoli vastustaa kirjelmänsä tai kirjallisten huomautustensa julkaisemista. Tällä pyritään lisäämään tuomioistuinprosessin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
Lopuksi
Ajatukset välillistä veroa koskevien ennakkoratkaisuasioiden siirrosta yleiseen tuomioistuimeen ovat kahden suuntaisia. Toisaalta odotetaan nopeampaa tuomioistuinprosessia, joka on tärkeää verovelvollisen oikeusturvan kannalta. Vuosien roikkuminen löyhässä hirressä syö paitsi kukkaroa, myös miestä ja naista liiketoiminnan takana. Toisaalta asioiden monimutkaisuuden sekä jo olemassa olevan laajan ennakkoratkaisupatteriston vuoksi pelkona on, miten yleinen tuomioistuin saa hanskaansa asiaryhmät, joiden sielunelämästä voi olla hieman vaikea päästä kärryille. Koska kyse on kuitenkin kokeneesta juristikaartista, jotka saavat jatkossa seikkailla välillisen verotuksen metsikössä, en epäile, että tuomioiden taso tästä romahtaisi. Päinvastoin, kuten me tavallisetkin juristit, spesialisoituminen tekee meistä vain vahvempia ja parempia omassa genressämme.
[1] EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EU, EURATOM) 2024/2019, annettu 11 päivänä huhtikuuta 2024, Euroopan unionin tuomioistuimen perussäännöstä tehdyn pöytäkirjan N:o 3 muuttamisesta
Matkailuautojen käyttövoimavero määräytyy jatkossa kuten muissa M1-luokan henkilöautoissa
Eduskunta hyväksyi 9.12.2024 lain matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveron korottamisesta. Ajoneuvoverolaissa (1281/2003) säädetään ajoneuvoverosta, joka koostuu perusverosta ja muilta kuin bensiinikäyttöisiltä ...
Rentouttavaa ja tunnelmallista joulunaikaa sekä onnea vuodelle 2025!
On joulun aika, hiljenee maa, mutta verotuksella työt jatkuvat vaan. Arvonlisävero valtiolle kassan kätköistä kiertää, ja valmistevero juomiin joulun mieltä lisää. Kun kauppias hyllyille tavarat tuo, on verotus mukana, sekin iloa luo. Piparit,...
The Concept of an exempt Investment Fund, from the Perspective of Investor Risk (X and Others, Joined Cases C‑639/22 and C‑644/22)
The case concerns Dutch pension funds, some of which are compulsory occupational pension funds, sectoral pension funds and company pension funds, and the question of whether these pension ...