Uutiset

I I

Vuoden 2025 alusta lukien liian suurena haetulle palautukselle määrätään myöhästymismaksu

Laissa oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä (OMVL, 9.9.2016/768) on määräykset myöhästymismaksun määräämisestä. Verohallinto määrää verovelvollisen maksettavaksi myöhästymismaksun, jos veroilmoitus annetaan myöhässä säädetyn määräajan jälkeen. Jos annat ilmoituksen myöhässä, myöhästymismaksua menee, vaikka maksettavaa veroa ei olisi tai antaisit ei toimintaa -ilmoituksen.

Myöhästymismaksun määrä on kolme euroa jokaiselta veroilmoituksen antamisen määräpäivää seuraavalta päivältä ilmoituksen antamisajankohtaan saakka, kuitenkin enintään 135 euroa. Jos ilmoitus annetaan yli 45 päivää ilmoituksen antamisen määräpäivän jälkeen, myöhästymismaksun määrä on kuitenkin edellä mainittu määrä lisättynä kahdella prosentilla myöhässä ilmoitetun maksettavan veron määrästä. Edellä esitetystä poiketen verokaudelta annettavan oikaisuilmoituksen perusteella määrättävän myöhästymismaksun määrä on kaksi prosenttia myöhässä ilmoitetun maksettavan veron määrästä. Jos oikaisuilmoitus annetaan enintään 45 päivää ilmoituksen antamisen määräpäivän jälkeen, myöhästymismaksua ei kuitenkaan määrätä. Veron määrän perusteella määräytyvä myöhästymismaksu on verolajilta enintään 15 000 euroa verokaudessa. Veron määrän perusteella määräytyvää myöhästymismaksua oikaistaan, jos maksettavan veron määrä pienenee oikaisuilmoituksen, veron määräämisen, päätöksen oikaisun, muutoksenhaun tai muun vastaavan syyn seurauksena.

Myöhästymismaksu jätetään määräämättä, jos ilmoituksen antaminen on viivästynyt verovelvollisesta riippumattomasta syystä tai laiminlyönnille on pätevä syy tai muu erityinen syy. Jos myöhästymismaksu ylittää 200 euroa, verovelvollista on lähtökohtaisesti kuultava ennen myöhästymismaksun määräämistä. Myöhästymismaksua ei määrätä, jos myöhässä ilmoitetulle verolle määrätään veronkorotus.

Vuoden 2017 lainsäädäntöuudistuksen yhteydessä OMVL:ään ei otettu selvää säännöstä myöhästymismaksun määräämiseen, mikäli verovelvollinen on oikeutettu veron palautukseen. Korkein hallinto-oikeus katsoi ratkaisussaan KHO 23.12.2022, taltio H3774, ettei OMVL:ssa ei ole säännöstä siitä, että verovelvolliselle voitaisiin määrätä myöhästymismaksu tilanteessa, jossa veroa on haettu liikaa palautettavaksi. Liikaa palautettavaksi haettu arvonlisävero vastaa tilannetta, jossa verovelvollinen on ilmoittanut arvonlisäveron liian pienenä. Liian pienenä ilmoitetulle verolle, joka myöhemmin korjataan oikean suuruiseksi määrätään lähtökohtaisesti myöhästymismaksu.

Vuoden 2025 alusta on tulossa voimaan lainsäädäntömuutos, jonka mukaan myöhästymismaksu voidaan määrätä tilanteessa, jossa verovelvollinen on ilmoittanut palautettavan arvonlisäveron liian suurena ja myöhemmin korjaa palautuksen alaspäin oikean suuruiseksi. Myöhästymismaksu perustuu ilmoitettujen määrien erotukseen, riippumatta siitä, onko verovelvollinen hyötynyt liikaa ilmoitetusta määrästä. Jos sen sijaan verovelvollinen on ensin ilmoittanut palautettavan arvonlisäveron liian pienenä ja ilmoittaa myöhemmin oikean, korkeamman palautusmäärän, myöhästymismaksua ei voida määrätä.

Lakiehdotusta ei ole vielä hyväksytty, mutta sitä on käsitelty eduskunnan täysistunnossa 4.12.2024  ja laki on esitetty tulevaksi voimaan hallituksen esityksen HE 158/2024 vp mukaisena 1.1.2025 lukien.

Uutiset

11.12.2024 I Marja Hokkanen

Matkailuautojen käyttövoimavero määräytyy jatkossa kuten muissa M1-luokan henkilöautoissa

Eduskunta hyväksyi 9.12.2024 lain matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveron korottamisesta. Ajoneuvoverolaissa (1281/2003) säädetään ajoneuvoverosta, joka koostuu perusverosta ja muilta kuin bensiinikäyttöisiltä ...

Blogit

15.12.2024 I Marja Hokkanen

Rentouttavaa ja tunnelmallista joulunaikaa sekä onnea vuodelle 2025!

On joulun aika, hiljenee maa, mutta verotuksella työt jatkuvat vaan. Arvonlisävero valtiolle kassan kätköistä kiertää, ja valmistevero juomiin joulun mieltä lisää. Kun kauppias hyllyille tavarat tuo, on verotus mukana, sekin iloa luo. Piparit,...

Artikkelit

06.11.2024 I Marja Hokkanen

The Concept of an exempt Investment Fund, from the Perspective of Investor Risk (X and Others, Joined Cases C‑639/22 and C‑644/22)

The case concerns Dutch pension funds, some of which are compulsory occupational pension funds, sectoral pension funds and company pension funds, and the question of whether these pension ...