Uutiset

I I

Matkailuautojen käyttövoimavero määräytyy jatkossa kuten muissa M1-luokan henkilöautoissa

Eduskunta hyväksyi 9.12.2024 lain matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveron korottamisesta.

Ajoneuvoverolaissa (1281/2003) säädetään ajoneuvoverosta, joka koostuu perusverosta ja muilta kuin bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta kannettavasta käyttövoimaverosta. Ajoneuvoveroa kannetaan M- ja N-luokkaan kuuluvasta, reksiterissä liikennekäyttöön merkitystä ajoneuvosta.

Ajoneuvoverolakia muutetaan siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyy jatkossa M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Siten dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen päiväkohtainen käyttövoimavero on tätä alhaisempi. Muista M1-luokan henkilöautoista poiketen matkailuautojen käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa  rajataan 7 500 kilogrammaan. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttövoimavero kannettaan kokonaismassaltaan vähintään 7 500 kilogramman painoisilta matkailuautoilta päiväkohtaisena tasamääränä käyttövoimittain. Bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta ei edelleenkään kanneta käyttövoimaveroa.

Vaihtoehto matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveron korottamiselle olisi ryhtyä kantamaan Suomessa ensirekisteröitäviltä matkailuautoilta autoveroa. Hallituksen esityksessä HE 144/2024 vp kuitenkin puollettiin ajoneuvoveron käyttövoimaveron korottamista matkailuautojen autoverottamisen sijaan muun muassa sen vuoksi, että ajoneuvoverolla kerättävä verotuotto olisi varmempaa,  koska ”matkailuautojen ajoneuvoveron korottamisen negatiivisten käyttäytymisvaikutusten voidaan arvioida olevan hankintahetkellä kokonaisuudessaan realisoituvaan autoveroon verrattuna pienempiä”. Lisäksi ajoneuvovero kohdentuu sekä uusiin että käytettyihin matkailuautoihin samalla tavoin.  Myös verotason nousu olisi maltillisempi kuin autoverossa huomioitaessa verolla tavoiteltu staattinen verotuottolisäys. Matkailuautojen ajoneuvoverolla ei myöskään ole katsottu olevan  suoria negatiivisia vaikutuksia arvonlisäverotuottoon.

Matkailuautojen verotus olisi myös jatkossa muita henkilöautoja kevyempää, sillä matkailuautot olisivat edelleen vapautettuja ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavasta kertaluonteisesta autoverosta edellyttäen, että laissa säädetyt autoverottomuuden edellytykset täyttyvät.

Muutoksen takana on pääministeri Petteri Orpon hallitusneuvotteluissa sopima matkailuautojen autoverotuen asteittainen poistaminen asetetun verotuottolisäystavoitteen saavuttamiseksi. Toteuttamalla muutos ajoneuvoveron avulla on tarkoitus kerryttää verotuottoa autoveroa nopeammin ja tasapuolisemmin, sekä verovelvollisten että hallinnollisesta näkökulmasta autoveroa yksinkertaisemmin.

Laki tulee voimaan 1.1.2025, mutta sitä sovelletaan 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon. Korotukset näkyvät kuitenkin osittain jo 2025 lähetetyissä verolipuissa, sillä ajoneuvovero maksuunpannaan etukäteen 12 kuukaudelta.

 

Uutiset

11.12.2024 I Marja Hokkanen

Matkailuautojen käyttövoimavero määräytyy jatkossa kuten muissa M1-luokan henkilöautoissa

Eduskunta hyväksyi 9.12.2024 lain matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveron korottamisesta. Ajoneuvoverolaissa (1281/2003) säädetään ajoneuvoverosta, joka koostuu perusverosta ja muilta kuin bensiinikäyttöisiltä ...

Blogit

15.12.2024 I Marja Hokkanen

Rentouttavaa ja tunnelmallista joulunaikaa sekä onnea vuodelle 2025!

On joulun aika, hiljenee maa, mutta verotuksella työt jatkuvat vaan. Arvonlisävero valtiolle kassan kätköistä kiertää, ja valmistevero juomiin joulun mieltä lisää. Kun kauppias hyllyille tavarat tuo, on verotus mukana, sekin iloa luo. Piparit,...

Artikkelit

06.11.2024 I Marja Hokkanen

The Concept of an exempt Investment Fund, from the Perspective of Investor Risk (X and Others, Joined Cases C‑639/22 and C‑644/22)

The case concerns Dutch pension funds, some of which are compulsory occupational pension funds, sectoral pension funds and company pension funds, and the question of whether these pension ...